Program z zakresu edukacji ortograficznej i interpunkcyjnej
Szkoła Podstawowa nr 31 z Oddziałami Sportowymi i Mistrzostwa Sportowego w Bydgoszczy
rok szkolny 2024/2025
„Język jest głównym składnikiem tego złożonego pojęcia,
które obejmujemy wspólnym mianem: Ojczyzna”.
Piotr Bąk
CEL OGÓLNY PROGRAMU:
doskonalenie znajomości ortografii i interpunkcji języka polskiego, zainspirowanie dzieci i młodzieży do zdobywania wiedzy, umiejętności poprawnego pisania oraz do twórczego działania.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- zainteresowanie językiem polskim , wdrażanie do systematycznej i wytrwałej pracy nad opanowaniem zasad ortografii i interpunkcji,
- kształtowanie postawy aktywnego udziału w życiu szkoły, motywowanie do podejmowania zadań o różnym stopniu trudności,
- rozwijanie samodzielności, odpowiedzialności i umiejętności współpracy,
- rozwijanie uzdolnień w aktywnym i twórczym zdobywaniu wiedzy ,
- doskonalenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, posługiwania się technologią informacyjną i wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce,
- zdobycie umiejętności poprawnego i świadomego posługiwania się językiem pisanym,
- połączenie elementów nauki, zabawy, dobrej rywalizacji,
- eliminacja błędów w pracach uczniowskich,
- poszerzanie wiedzy zdobytej na lekcjach,
- wdrażanie do nawyku korzystania ze słownika ortograficznego,
- wzbogacanie słownictwa,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości,
- wdrażanie do autokorekty,
- stwarzanie okazji do odnoszenia sukcesu.
PROPONOWANE FORMY KSZTAŁCENIA:
- przygotowanie i publikacja materiałów edukacyjnych z zakresu wybranych zasad ortografii i interpunkcji języka polskiego, prezentacja propozycji ćwiczeń w mówieniu, czytaniu i pisaniu np. opartych na przepisywaniu, pisaniu ze słuchu, pisaniu z pamięci, poprawie błędów ortograficznych, interpunkcyjnych, ćwiczenia ortograficzno-gramatyczne, ortograficzno-słownikowe, ortograficzno-stylistyczne, karty pracy i inne), gry dydaktyczne (krzyżówki, ortograficzne kalambury, zagadki ortograficzne, rebusy i inne), praca ze słownikiem ortograficznym, plakaty i plansze ortograficzne, tworzenie własnych tekstów z trudnościami ortograficznymi, prowadzenie słowniczków wyrazów kłopotliwych dla uczniów.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
UCZEŃ:
- systematycznie pogłębia wiedzę dotyczącą wybranych zasad pisowni i interpunkcji języka polskiego,
- samodzielnie wyszukuje i weryfikuje niezbędne informacje w różnych źródłach wiedzy, posługuje się słownikiem ortograficznym,
- wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu ortografii i interpunkcji w praktyce,
- potrafi współpracować w grupie,
- wykazuje wrażliwość ortograficzną,
- kształtuje nawyk sprawdzania tekstu po napisaniu,
- ma świadomość znaczenia poprawnej pisowni.
EWALUACJA:
- wyniki dyktand, testów, zadań podsumowujących poszczególne zakresy ortografii i interpunkcji oraz turnieju na zakończenie realizacji programu,
- opinie uczniów, nauczycieli, rodziców o realizacji i efektach przedsięwzięć,
- zatwierdzenie programu do realizacji podczas rady pedagogicznej z ewentualnymi poprawkami dotyczącymi oczekiwań i potrzeb szkoły.
PLANOWANE PRZEDSIĘWZIĘCIA- BLOKI TEMATYCZNE – KOLEJNOŚĆ DZIAŁAŃ:
- Zapraszamy na ortograficzny kiermasz rozmaitości. (październik)
- Tworzenie ortograficznych plakatów z jesienią w tle. (listopad)
- Przekażmy sobie świąteczne życzenia. (grudzień)
- Świat z pierwszych stron gazet- ortograficzne kolaże. (luty)
- Wyruszyć w podróż palcem po mapie. (marzec)
- Wiosenne porządki w zbiorze zasad ortograficznych. (kwiecień)
- Na majówkę z ortograficznym plecakiem. (maj)
- Dyktando roku szkolnego 2024/2025 (czerwiec)
- Kto pierwszy dobiegł po tablet? Ortograficzny maratończyk roku- walka tytanów i podsumowanie działań.
Planowane przedsięwzięcia realizowane będą we współpracy z wychowawcami klas, nauczycielami języka polskiego, członkami Samorządu Uczniowskiego, a szczegółowe informacje na bieżąco umieszczane na stronie internetowej szkoły lub na gazetkach ściennych.
Uroczyste podsumowanie odbędzie się na zakończenie roku szkolnego 2024/2025.
autorki programu: Jolanta Nadolna, Magdalena Ciesielska